Generation T talks

Sustainable Development Goal(s): Partnerships for the goals

Generation T zijn 100 jongeren die zijn samengebracht om anderen te inspireren met hun jonge en innovatieve oplossingen voor Sustainable Transition. Vorige week had Generation T de kans om geïnspireerd te worden door de onbestreden pionier Michel Bauwens. Tijdens een speech in het Federaal Parlement introduceerde hij Generation T aan het concept ‘creative commons’. Na geïnspireerd te zijn door Michel Bauwens, werd het tijd om elkaar te inspireren met het doel beter voorbereid te zijn om de CEO’s van Delhaize en KBC volgende maand te inspireren.

De Generation T-ers hebben gemeenschappelijk dat ze geselecteerd zijn als jongeren die in staat zijn om ‘out of the box’ te denken en nieuwe oplossingen te vinden voor oude problemen. De doelstelling van deze avond was het ondersteunen van elkaar en het vinden van oplossingen voor challenges die de Generation T leden trotseerden met hun projecten. De avond startte met een avondmaal in het lokale dienstcentrum ‘De Harmonie’ in Brussel, niet ver van het station Brussel Noord.

Tijdens het avondmaal gaf Martine De Winter van ‘De Harmonie’ een toelichting over hoe zij erin slagen ouderen en mensen die hulpbehoevend zijn de mogelijkheid te geven om langer onafhankelijk thuis te wonen op een kwalitatieve manier. Het principe hierachter is om hen een veilige en warme omgeving aan te bieden. Het sociale restaurant en verschillende andere activiteiten creëren de kans om een sociaal netwerk te behouden, maar tegelijkertijd te starten vanuit de waardigheid en eigen verantwoordelijkheid van de mensen.

Tijdens het tweede deel van de avond werd de groep onderverdeeld in vier kleinere groepjes. Vier leden van Generation T hadden een ‘challenge’ voorbereid en vroegen de hulp van hun mede Generation T leden. De methode die werd gebruikt was een action learning session, waar de presentators de groep moesten verlaten nadat ze hun toelichting hadden gedaan. Hij/zij moest, van buiten de cirkel, luisteren hoe zijn/haar ‘challenge’ werd besproken door anderen. Dit gaf de mogelijkheid om vrijer te discussiëren en om oplossingen te vinden die originieel en innovatief waren.


    Joris gaf zijn pitch over de uitdagingen van FSE Network om kwalitatief werk te garanderen met een team die grotendeels uit vrijwilligers bestaat.


    Maroussia gaf haar pitch over de uitdaging van Impact Storytelling om mensen geïnspireerd te doen voelen door het gebruik van de correcte distributie strategie. Maroussia wil weten of en hoe veel zij de organisaties waarmee ze werken zullen ondersteunen.


    Nick gaf zijn pitch over de mogelijkheid om Delhaize uit te dagen.


    Tess gaf haar pitch over de uitdaging die ze aangaat om meer bezoekers aan te trekken voor haar blog en een manier te zoeken om financiële steun te krijgen.