Eefje Morren

Eefje Morren

https://www.ahlers.com/about-ahlers/sustainability

Good HealthQuality EducationGood jobsClimate ActionPartnerships for the goals

Who are you and what do you do?

Ik ben Eefje, een jonge professional met een zeer grote en vooral groeiende interesse in duurzaamheid. Ik heb het afgelopen jaar een interessant traject afgelegd op het vlak van sustainability. Tijdens mijn afstudeerjaar heb ik de kans gekregen om de wereld van duurzaamheid te leren kennen tijdens een project stage bij Ahlers. Het uiteindelijk doel van mijn project was om een CO2 uitstoot calculator te ontwikkelen voor Ahlers zodat zij op een automatische manier de CO2 uitstoot van alle klanten kunnen berekenen om zo een “as is” situatie te voor te stellen aan hun klanten.

Na deze projectstage heeft Ahlers besloten mij aan te nemen als werknemer met de titel “Customer experience and sustainability”. Dit houdt in dat ik met een nauwe betrekking van de klant werk aan de sustainability van Ahlers. Om dit te verwezenlijken wil ik constant getriggerd worden door en wil ik constant bijleren over duurzaamheid. Lid worden van Generation T is voor mij dus wel heel belangrijk.

Als werknemer van Ahlers ben ik mij er zeer van bewust van de maatschappelijke en ecologische verantwoordelijkheid die het bedrijf als logistieke dienstverlener draagt. In het licht van de lancering van de United Nations Sustainable Development Goals wil ik, als de vertegenwoordiger van Ahlers op vlak van duurzaamheid, me daarom engageren om te streven naar een zo duurzaam mogelijke bedrijfsvoering. Dit is samenwerking met stakeholders en het interne team.

What competences would make you a good Generation T?

Door de combinatie van mijn groeiende kennis inzake duurzaamheid maar ook mijn kennis over de logistieke sector (gezien mijn studies), denk ik dat ik een interessante bijdrage kan leveren aan Generation T. Daarnaast ben ik zeer gemotiveerd om Ahlers als bedrijf te brengen naar een nooit eerder gezien niveau en voorbeeld in de logistieke sector. Dit kan denk ik enkel door mijn grenzen te verleggen naar andere sectoren en samen te werken met mensen met een totaal andere achtergrond als ik. Ik wil mijn visie verbreden en opportuniteiten vinden waaraan ik misschien nooit eerder aan had gedacht. Maar ook zeer belangrijk, dit wil ik ook zijn voor andere mensen. Mijn motivatie blijft echter niet enkel binnen mijn werkveld, maar ik wil persoonlijk ook actief meer leren over duurzaamheid en samenwerken aan een duurzamere samenleving.

Give specific example(s) on how your projects or activities make a difference and initiate change.

Mijn project rond de berekening van CO2 heeft een grote impact, zeker op de 13de SDG: CLIMATE ACTION. Door de berekening van CO2 hebben de klanten van Ahlers een duidelijke “picture” van de CO2 uitstoot veroorzaakt door hun Supply chain. Maar wat echt het verschil maakt is hoe we zijn omgegaan met deze big data van onze klanten, wetende dat 24% van de vrachtwagens leeg rijden en de gemiddelde beladingsgraad slechts 57% is. Door middel van een geografische voorstelling van de supply chain van onze klanten werd een “as is” situatie in beeld gebracht dat ook gekoppeld werd aan de berekening van CO2 emissies. Samen met de klant zijn we dan gaan zien welke verbeterideeën er doorgerekend kunnen worden. We gingen op zoek naar creatieve manier om de logistieke organisatie te stroomlijnen, de kosten te reduceren, de service level te verhogen maar ook zeer belangrijk de carbon footprint te verlagen. Door dit project heb ik er dus voor gezorgd dat bedrijven hun carbon footprint beter hebben leren kennen om vervolgens verbeteringen te implementeren, zoals een modal shift of het bundelen van transportstromen.

Who inspired you? What made you first passionate about sustainability?

M’n eerste kennismaking met duurzaamheid was tijdens mijn projectstage. Ik was zodanig geïnspireerd dat dit niet het einde was van mijn opdracht voor mij. Ik ben dan ook zeer tevreden dat ik dit verhaal verder kan zetten binnen Ahlers en hen te laten groeien naar een duurzamer bedrijf. Maar ook om de stakeholders te triggeren naar een duurzame samenwerking om zo de impact te verhogen.