Esther Hoedemakers

Esther Hoedemakers

http://www.mooi-festival.com/

Innovation and InfrastructureSustainable Cities and CommunitiesResponsible ConsumptionClimate Action

Who are you and what do you do?

1 januari 2013, Lotte en ik zitten aan de koffie, nog wat wazig van het afsluiten van het vorige jaar. We besluiten om onze goede voornemens voor het nieuwe jaar eens over een andere boeg te gooien. We blijven vettig eten, gaan vooral niét teveel joggen maar we sluiten hetvolgend pact met onszelf: Dit jaar zullen we geen kleren meer kopen die geproduceerd werden in mensonwaardige werkomstandigheden (veel te lage lonen, kinderarbeid, onveilige en ongezonde werkomgeving,… ). Bijkomende uitdaging: Er tegen het einde van het jaar niet bijlopen als een zogenaamde ‘geitewollensokkenhippie’.

Dat ik geen H&M of Primark meer moest binnenlopen was duidelijk. Maar ik besefte nog lang niet waar dit goede voornemen me drie jaar later zou brengen.

Ondertussen ben ik de frustrerende periode doorgeraakt ("zijn er überhaupt wel kleren die ik kàn aandoen?!") en ben ik meer dan ooit overtuigd van de duurzame toekomst van mode. Zowel op persoonlijk vlak als professioneel blijf ik bijleren en probeer ik een verschil te maken. Samen met Villanella (DE Studio) werk ik sinds een jaar projecten uit om zowel jongeren als professionelen te overtuigen van de duurzame toekomst van mode.

What competences would make you a good Generation T?

Naast een meer ethische en ecologische kleerkast speelt duurzaamheid sowieso een grote rol in mijn dagelijkse leven: Wat ik eet (lokaal, weinig vlees), waarheen ik reis (zo weinig mogelijk vliegen), wat ik koop (kwaliteit, tweedehands, ambachtelijk, ...) en wat ik doe. Daarbij probeer ik mijn omgeving steeds positief te inspireren, te betrekken (als het moet onder lichte dwang (: ) en te overtuigen van de talloze duurzame alternatieven en mogelijkheden.

Door mijn enthousiasme heb ik de mogelijkheid om mensen te inspireren zonder hen met de vinger te wijzen. Ik vind het belangrijk om steeds een positief verhaal te vertellen en niet te blijven steken in problematieken en wat er allemaal slecht loopt. Door te focussen op wat mensen wél al goed doen en open te communiceren over mogelijke alternatieven creëer je een sfeer waarin veel meer mogelijk is.

Give specific example(s) on how your projects or activities make a difference and initiate change.

1) MOOI

29 en 30 oktober 2016 organiseer ik samen met kunstencentrum Villanella en modeontwerper Bruno Pieters MOOI, een tweedaags festival over 'de mooiste mode van morgen'. Hiermee openen we het gesprek met de modewereld. Is Antwerpen ook de modehoofdstad van duurzame mode of kunnen we beter? Wat kunnen designers van elkaar en van technologie leren? Welke creatieve krachten stuwen de industrie voort en wat zijn de trends die ons te wachten staan? http://www.mooi-festival.com/#mooi

2) TexUp

Dit labo is een denk- en broedplaats waar ontwerpers, productontwikkelaars en kunstenaars elkaar ontmoeten om de reststroom van kleding en linnen van het Radisson Blu Hotel terug leven in te blazen via innovatieve, circulaire en creatieve technieken. Met de steun van Stadslab2050.

3) Cluster Fair Fashion

De Clusters van Villanella bieden een breed forum over actuele vragen waarmee jongeren geconfronteerd worden. Ik organiseerde de eerste cluster (oktober 2015) rond duurzame mode. Liggen jongeren wakker van de immense schaal van de mode-industrie en het effect op mens en milieu? Tijdens de cluster Fair Fashion zoeken we het samen met de jongeren uit, via lezingen van ervaringsdeskundigen uit het werkveld - zowel uit de modewereld als ngo's - en via creatieve workshops.